Jak właściwie odżywiać się zimą?

Utworzył: / wtorek, 29 Listopad 2016 / Wskazówki żywieniowe
shutterstock_3075095m

Każda zmiana pory roku przynosi odmienność w zwyczajach żywieniowych. Inne produkty wybieramy latem, na innych składnikach odżywczych skupiamy się zimą. Właśnie… Nadchodzi ten czas, kiedy bez kilku warstw odzieży nie będzie można wyjść z domu – chłód uderza z coraz większą siłą. Zazwyczaj ten okres sprzyja rozprzestrzenianiu się drobnych chorób, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Jak z tym walczyć? Prawidłowym żywieniem!

Niezbędnik na start

Jeśli chcesz wzmacniać swoją odporność, podstawą działania musi być witamina C. Warto sprawić, aby w każdym posiłku znalazł się owoc bądź warzywo, które zawierałoby w sobie ten element. Dlaczego? Od dawna wiadomo, że witamina C pomaga w zwalczeniu bakterii i dodaje organizmowi sił w zmaganiach z zimową aurą. Szczególnie bogate w nią produkty to m.in. papryka, brokuły, pietruszka, kiwi czy też owoce cytrusowe. Jeśli jeszcze nie zostały włączone do Twojego codziennego menu, zmień to!

Tłuste ryby morskie, a także oleje – sojowe, rzepakowe czy też słonecznikowe. Dieta bogata w te produkty pozwoli Ci się cieszyć mniejszą podatnością na infekcję oraz dokładnym rozgrzaniem organizmu. To możliwe ze względu na obecność w nich nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Nie dość, że smaczne i pożywne, to na dodatek w 100% zdrowe. Chyba już wiesz, co powinno często królować na obiadowym stole?

Kolejnym ważnym elementem wzmacniającym odporność jest cynk. Codzienne spożywanie artykułów spożywczych posiadających ten pierwiastek uchroni Cię przed zgubnymi skutkami jesienno-zimowej aury. Warto w zanadrzu mieć żółte sery, wątróbkę, orzechy oraz kaszę gryczaną, które dostarczą niezbędnego cynku Twojemu organizmowi.

W zimowej diecie znajdzie się także miejsce na coś słodkiego! Bardzo korzystnie na Twój nastrój, a także zdrowie wpłynie miód. Jeśli chcesz chronić swój układ immunologiczny, nie zawahaj się sięgnąć po miody spadziowe, gryczane oraz lipowe. Znany od lat ze swoich zdrowotnych właściwości pomoże Ci przetrwać chłodny okres w dobrym zdrowiu. Możesz spożywać go w czystej postaci bądź z pieczywem, a w sytuacji zagrożenia chorobą zmieszaj z mlekiem i ciesz się powrotem sił witalnych. Może i za oknem temperatura nie sprzyja uciechom i brakuje atmosfery słodkości, to jednak możesz ją sobie zapewnić dzięki nieocenionemu miodowi!

O tym należy zapomnieć

Gdy nastanie zima, jeszcze bardziej powinieneś ograniczyć spożywanie produktów wysoko przetworzonych, w składzie których królują barwniki i konserwanty. Raz, że ta żywność jest zwyczajnie niezdrowa, a dwa – zanieczyszcza jelita odpowiadające za odporność. Jeśli zależy Ci na szybkiej regeneracji i dostarczaniu zdrowej dawki mocy, odpuść fast food czy też przekąski takie jak chipsy. Sam szybko przekonasz się, że Twój organizm lepiej funkcjonuje, przez co nie martwisz się o swoją kondycję. To będzie dobry zwiastun przed sportowymi zmaganiami już od wiosny!

Dodaj komentarz

DO GÓRY