Dieta bezglutenowa – czego unika, a po co sięga sportowiec?

Utworzył: / środa, 14 Wrzesień 2016 / Wskazówki żywieniowe

Spożywać gluten czy zrezygnować z niego – oto jest pytanie! Osoby, w których życiu sport odgrywa znaczącą rolę, coraz częściej decydują się na rezygnację z tego składnika w swojej diecie. Mówi się, że jego eliminacja ma sens jedynie w przypadku ludzi cierpiących na celiakię (nietolerancja glutenu), jednak coraz więcej danych z ostatniego okresu sugeruje, że jego nadmierne spożywanie jest równie niekorzystne. Jak więc jest naprawdę?

Pomówmy o glutenie

To związek składający się z białek – gliadyny i gluteniny. Ze względu na swoje właściwości jest często wykorzystywany w przygotowywaniu produktów żywnościowych. Jego powszechna obecność sprawia, że niełatwo jest w codziennych potrawach znaleźć artykuły pozbawione glutenu. Nie ma jednak rzeczy niemożliwych – można go skutecznie usunąć ze swojej diety, zaopatrując się w wybranych sklepach. Decydując się na taką dietę, należy zrezygnować z wielu produktów. Czego nie wolno bezglutenowemu sportowcowi?

Wystrzegaj się!

Przede wszystkim, konieczne jest usunięcie podstawowych źródeł glutenu. Oznacza to, że artykuły wytworzone ze zbóż, do których zalicza się pszenicę, żyto, jęczmień, pszenżyto, owies, orkisz, otręby czy kuskus muszą kategorycznie zniknąć z diety. Ponadto, trzeba zapomnieć o wszelkim rodzaju pieczywa, makaronów, płatków, musli, kasz (m.in. mazurskiej, perłowej i pęczak) oraz mąk posiadających wspomniane zboża. Ponadto, niewskazany jest także słód jęczmienny.

Na dobrą sprawę, nie tylko produkty zawierające zboża zawierają w sobie gluten. Należy rozsądnie wybierać słodycze, sosy, wędliny, konserwy, a nawet nabiał i napoje – te artykuły także mogą zaszkodzić uważnemu sportowcowi na diecie. Jak uniknąć nieporozumień? Zawsze czytać etykiety! Jeśli w składzie nie znajdują się konkretne zboża, nie oznacza to, że produkty nie mają z nimi styczności. Jeśli dochodzi do takiej sytuacji, producent musi umieścić na opakowaniu zapis „Produkt może zawierać śladowe ilości…”. Należy pamiętać, że tak szczegółowe dbanie o restrykcyjną dietę bezglutenową jest koniecznie u osób chorujących na celiakię. Z reguły nawet wrażliwe osoby są w stanie właściwie przyswoić niewielkie ilości tego składnika.

„Co wolno, jak nic nie wolno?”

Mimo że gluten jest obecny niemal na każdej półce sklepowej, istnieje możliwość skomponowania różnorodnych posiłków z jego wyłączeniem. Najważniejsze jest skupienie się na niskoprzetworzonych produktach. Możemy do nich zaliczyć, np. owoce i warzywa (w każdej wersji – świeże, mrożone, wysuszone), mięso, ryby, jaja, masło, orzechy, migdały, a nawet wybrane artykuły zbożowe. Do tych ostatnich należą niektóre artykuły z kukurydzy, gryki, amarantusa lub ryżu prosa. Jedząc bezglutenowo, możesz także bez obaw stawiać na warzywa strączkowe.

Sportowcy mają ten plus, że najlepsze produkty energetyczne są pozbawione tego składnika. Chcąc podczas wysiłku, napełnić się dawką mocy, postaw na bezglutenowe żele energetyczne SQUEEZY. W ten sposób zyskuje się potrzebną moc do ukończenia wyzwania przy jednoczesnym dbaniu o jakość przyjmowanych pokarmów.

Co do produktów przetwarzanych technologicznie, trzeba spoglądać na ich etykiety. Przekreślony kłos lub hasła typu „produkt bezglutenowy” lub z ang. „gluten free” wskazują towary właściwe dla restrykcyjnej diety. Wcześniej była mowa o artykułach rzekomo niekojarzących się z glutenem (m.in.. jogurty lub szynki) – warto mieć na uwadze fakt, że w ich składzie mogą znajdować się dodatki skrobi lub mąki, które go zawierają.

Powodzenia na diecie!

Bezglutenowe żywienie może stwarzać problemy nie tylko ze względu na potrzebę posiadania dodatkowej wiedzy. Często jest tak, że te produkty są zwyczajnie droższe niż ich glutenowe odpowiedniki. Aby mieć pewność, które artykuły żywnościowe będą dla Ciebie odpowiednie, skonsultuj się z dietetykiem. Wówczas uzyskasz potrzebne informacje do ułożenia swojej diety.

Dodaj komentarz

DO GÓRY